7.23.2012

Dagens uppdrag; Prova REAL Tur-mat

Idag hade jag en sak som jag var tvungen att göra. Prova på tur-maten som C hade nere i förrådet. Vissa saker gick ju ut 2009. Påsen med viltgryta som fick extraknäcka som mellanmål gick dock ut först i juli 2011, viss skillnad. Tydligen ska frystorkad mat kunna ätas i all oändlighet och en sådär tre-fyra år efter utgånget datum är enda skillnaden "att det blir lite mer fart på magen" (om man googlar runt på olika naturnördsforum). Nu tänker ni kanske att "åååh det hade ju varit supersmart att ha för äldre eller typ om man är lite förstoppad eller så". Nä. Turmat är nämligen dyyyyyrt och jag har en känsla av att livsmedelsverket aldrig skulle tillåta att REAL sålde turmat som var sex år gammal. Den verkar ju hålla i ca 7 år efter produktion... Galet! Om Jorden skulle gå under vet jag ju vilken mat jag skulle bunkra upp med!

Först ut var alltså viltgrytan. Christofer har i princip gett mig hela sitt förråd av viltgryta i utbyte mot andra maträtter och se det kan jag förstå! Hans ursäkt var att de har haft sina duster. Jag kan ju hälsa att det känns att vi förmodligen kommer att ha våra duster vi med. Tur att jag har en massa annan mat att variera med! Och otur att maten kommer i samma konsistens och smak som barnmat. Seriöst, äter försvaret barnmat? Nej nej nej kom nu inte här och säg att det är bra energivärde och praktiskt och yada yada!" DET ÄR FORTFARANDE BARNMAT! Om de inte hade ett par bitar torkat kött i är jag säker på att de hade sålts på barnavdelningen. Med lite surf&turf-krydda från Borgeby och Herrgårdskrydda från Tynderö blev den dock helt okej. Viktigast i packningen näst efter tält, sovsäckar, kläder och mat/gasolkök är med andra ord kryddor. Ska ha ett extraförråd sparat för en regnig dag! Lär bli mycket kryddor med eftersom vi har så himla varierad mat! Allt ifrån sötsur kyckling till köttgrytor av olika slag till lax & potatis till indiska kycklingrätter till chili con carne till risotto.

Det är tur att man inte fjällvandrar i Norrland för matens skull...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar