6.06.2012

You can be #1 - it don't mean you're the best!

Verkar som om den där Coffey kommer att spelas flitigt hela veckan eller så. Tills lillasyster ger mig nya, bra låttips som jag kan spela sönder. Sveriges nationaldag alltså. Det kan vara den minst firade nationaldagen i hela världen!! När jag var liten tvingades vi alltid ut på skolgården för att sjunga nationalsången vid flaggan. Var rätt skoj ändå, att få komma ut och slippa en snutt lektion om inte annat. Det kändes lite fint och högtidligt med, och efteråt bjöds det på tårta. Idag tvivlar jag på att de flesta svenska skolbarn ens kan de två första verserna i nationalsången. Lite pinsamt. Och tycker ni inte att det känns konstigt att peka ut Sverige som ett av de bättre (BÄSTA!) länderna att bo i, av en himla massa anledningar - som jag är säker på inte vilar på skolsystemet, rättssystemet eller hur vi behandlar gamla och sjuka - och sedan inte tillåta svenska skolungdomar att fira sin nationaldag och vara lite patriotiska tillsammans? Sjutton, det är väl inget fel i att vara stolta över sitt land! De som kommit hit som flyktingar borde skråla allra högst - de har ju fått en chans till en nystart, fria från vad det nu var som fick dem att flytta. Kanske var det krig, arbetslöshet, för att religionsfrihet inte existerar och förföljelse är vardagsmat. Kanske något helt annat. Men att ändå få en chans att börja om - det borde väl ändå få firas? De borde väl vilja höja Sverige till skyarna! Är systemet felfritt? Nej, dessa invandrare har säkert fått en hel del att bita i och det har knappast varit en dans på rosor. Men ändå. En nystart. Fira för sjutton!!!

Själv firar jag genom att tillreda den sista grönkålen, gigantopåsen som blev kvar i frysen sedan i julas och har sparat till ett alldeles särskilt tillfälle - CRAVINGS! Nu är det tillfället här och jag är sååå sugen! Det kommer få puttra på spisen ett bra tag till så smakerna kokar in ordentligt. Sedan blir det en tur ner på stan för att köpa min födelsedagspresent från M&P - min kajka!! Kanske låna några böcker av Göran Skytte med som jag velat läsa sedan i påskas. Nu när det är sommar har jag ju hur mycket tid som helst till att läsa, så himla värt! Har ni några boktips? Give me!

1 kommentar:

  1. Miiichelllee. Inte visste jag att du har en blogg. Nästan som back in the days, förutom att du var i Usa och jag i Tyskland.

    Gillar du kriminalromaner så är ALLT med Peter Robinson bra. Bäst skulle jag till och med vilja säga.

    Hoppas allt är bra annars!

    SvaraRadera