6.27.2012

Mastodontköttfärsgryta extra allt

En köttfärsgryta extra allt. Förvånansvärt god! Jag tog C på orden när han igår sa "kvantitet före smak!" och tänkte i mitt stilla sinne att det där ska han få ångra att han sa... Vi har fått ett litet problem här hemma. Sedan sommaren drog igång (ja men på allvar liksom!) så har C börjat spendera alla förmiddagar eller eftermiddagar, beroende på hur han jobbar, i Tylösand. Där han tränar. Så när han tränar 2-3 timmar om dagen inkl. cykling till jobbet och Tylösand, så har matbehovet också ökat markant. För nu räcker det inte med frukost, lunch och middag. Nej, han måste äta innan och efter träningen med! Helt sjukt dyrt blir det om man ska laga enligt LCHF med bra kvalitet på råvarorna, lite kolhydrater och mycket fett - eftersom fett ju är galet dyrt i förhållande till mängd. Jag bryr mig inte om vad ni säger, man KAN inte och BORDE inte halsa 5 dl. grädde!! Så, för att få upp näringsinnehållet lite blev det oundvikligen en hel del kolhydrater i dagens mastodontkok. I förhållande till protein skulle jag dock vilja säga att det ändå är ganska liten mängd. Alla enheter ges i avrunnen/förberedd vikt!



Köttfärsgryta extra allt - och lite till!
23 portioner (Yes you heard me!)

  • 3,5 kg köttfärs (jag hade 2 kg nöt och 1,5 kg bland)
  • 5 gula lökar
  • 3 burkar/tetra passerade tomater
  • 1½ dl tomatpuré
  • 6 dl röda linser (okokta!)
  • 7 vitlöksklyftor, pressade
  • 1,2 kg nypotatis, skrubbad och tärnad
  • 400 g kålrot, fint tärnad
  • 1 kg ekologiska morötter, slantade
  • 1 kg champinjoner 
  • 2 tetra kidneybönor (460 g)
  • 1 tetra svarta bönor (230 g)
  • 1 burk borlottibönor (250 g)
  • 2 burkar majs (570 g)
  • 1,5 dl grädde
  • 5 fond du chef köttbuljong
  • Umami taste no. 5 (några snuttar men kan uteslutas)
  • Kryddor; Salt, Peppar, 1 påse (40 g) Persillade, Chili, Vegeta (grönsaksbuljongpulver), Örtagårdsblandning, Persilja, Provensalska örter, Husets vita kryddblandning från Tynderö
 Okej. För detta krävs typ en rejäl gryta på MINST 14 liter, alternativt en gryta på 10 och en gryta på 5 liter. Stek köttfärsen i massa smör. När den börjar få färg, tillsätt hackad lök och bryn en stund till. Häll på tomaterna och linserna (som kräver en hel del koktid) och pressa i vitlöken. Blanda i tärnad potatis och kålrot när linserna har fått puttra på en stund. På med grädde, buljong och kryddor! Ungefär här fick jag hälla över en del från min tiolitare i femlitaren (grytorna alltså!).
Blanda i morötterna och champinjonerna när helst du är klar med dem och låt puttra en stund - de kommer släppa ifrån sig en hel del vätska! Släng i bönorna och majsen som gärna fått sköljas fritt från gojs i ett durkslag. Smaka dig fram!!

I helgen när jag och mor ska till Borgeby och handla kryddor tänker jag satsa stort på Arabbiata, Bella Bella Mozarella och andra kryddblandningar som bara är att slänga i en gryta för att få fantastiskt god smak. Så himla praktiskt och värt, tills dess får jag hålla till godo med egna blandningar. Denna grytan är inte anpassad för någon som viktminskar med LCHF, men är god och fullschmockad med näring för den som vill ha mättande, bra mat till jobbet och träningen. Så stora mängder kolhydrater passar egentligen bäst för dem som tränar riktigt mycket (som C) och som inte är så känsliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar