6.18.2012

Asgod zucchinisallad!

En riktigt god, krämig röra som i viss mån påminner om svensk potatissallad - oavsett vad man tycker om likheten med sin kompis potatissalladen så är den dock sjukt god och passar fenomenalt till grillat, stekt vitlökskassler eller korv. Prova vettja! Omväxling förnöjer och kanske har du en bekant som inte riktigt klarar av pasta- eller potatissalladen i sommar till det på grillen?

Zucchinisallad
4 portioner (till kött)
  • 2 stora zucchinis
  • ½ - 1 dl. majonnäs original
  • 1 - 2 dl. creme fraiche/kvarg
  • 1 msk. citronsaft (jag tog den citronformade plastflaskan)
  • ½ dl. hackad dill
  • ½ dl. hackad persilja
  • 1 stor hackad schalottenlök 
  • 2 msk. kapris (små eller lätt hackade stora) <-- Kan dock uteslutas!
  • Salt & peppar
Skala och tärna zucchinin i lagom stora bitar (jag skivar ~1 cm breda skivor och en skiva hackas i sex bitar ungefär, fyra om det är en smalare zucchini). Stek i lite smör, salta och peppra i pannan. Låt gärna rinna av ordentligt!! Ställ in i kylen och låt svalna.
Sedan blandar man ihop resten av ingredienserna till gojset, jag brukar använda mig av frusen dill och persilja, det smakar lika bra och är billigare än att köpa färskt (praktiskt med!). Häll i så mycket du vill ha och smaka av - ofta! - för det här är riktigt mumsigt! Kolla av så du har tillräckligt S&P i röran också så det inte blir för mesigt. När zucchinin är kall kan man blanda i den med resten av röran, men akta så det inte är för vattnigt och du får med dig för mycket steksaft - då blir det bara soppa av alltihop!! Gillar man inte den saltsyrliga smaken som kaprisen bidrar med är det bara att hoppa över, blir minst lika gott ändå.


Nästa gång ska jag prova att byta ut en del av creme fraichen mot kvarg, för att få upp proteinhalten en aning. Jag tror även att det kanske blir ännu krämigare då, creme fraiche har ju en tendens att "smälta" lite om det utsätts för minsta lilla värme... Men det blev supergott och C var nöjd och glad innan han begav sig till träningen med en matlåda.

Uppdatering 19:40
Visst gick det utmärkt att byta CF mot kvarg!! Ingen skillnad i smak och konsistensen blev liiite bättre. För att inte säga att jag fick upp protein och ner fett en aning. Vilket är grymt, för det är ju en hel del fett i majonnäsen som det är... Awesome!! Nu ska allt få svalna innan jag intar maten framför fotbollen hos Hanna. HEJA KROATIEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar