6.13.2012

Latmat i sin allra fagraste och godaste form!

Viss mat är riktig latmat! Kräver minimalt med ansträngning och ger oftast  mesta möjliga smak. Typ köttgrytor. Eller som idag; kvibillespäckad fläskfilé! Busenkelt och förhoppningsvis kommer det bli kalasgott. Svårt att säga medan det fortfarande ligger i ugnen. Så här enkelt var det;

Kvibillefullschmockad fläskfilé
2-3 portioner

  • 1 fläskfilé
  • ½ - 1 Kvibille ädelost (gräddädel eller original)
  • Grädde 2,5 - 5 dl
  • Peppar
Dela fläskfilén i tre jämnstora bitar. Skör ett snitt från ena kortsidan av filén med en vass kniv in i den, så att du bildar en ficka. Tryck i så mycket ost du bara kan (eller vill ha) och fäst öppningen med tandpetare. Stek i smör på alla sidor (akta så du inte repar stekpannan med alla tändstickorna!) och peppra under stekningen. Lägg sedan i form och häll över grädde, ta så mycket som du vill ha sås! Jag smulade även i lite extra ost i såsen. In i ugnen på 200 grader i 20 minuter typ. Hoppla så har du mat på bordet idag också!! Eftersom osten är väldigt salt så vågade jag inte salta extra.

Uppdatering;

KANONGOTT! Jag hade 2,5 dl grädde ungefär och det räckte ganska lagom till tre portioner. Osten stannade kvar i fläskfilén med och rann inte ut som jag var lite rädd för. Sältan var också bra. För att ge såsen lite extra sting så slängde jag i lite chimmichurri från Borgeby, men man kan använda lite andra kryddor om man vill eller bara ha i mer ost. Till fyllningen av filén hade jag ungefär en halv kvibille ädelost och det var ganska lagom, eventuellt skulle jag kunna tänka mig att ta mer nästa gång (men inte mindre, no no!). Sen tycker jag inte man ska vara rädd att peppra för mycket. Man kanske inte behöver ta i för kung och fosterland men om man liksom jag använder nymald med kvarn kan man kosta på sig ett par rejäla drag per köttbit och lite extra i såsen. Det här var verkligen ett busenkelt recept som är svårt att misslyckas med! Prova du med, heja!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar