5.14.2012

Om "att turista på hemmaplan"!

Sedan i torsdags har det blivit en hel del extraknäckande på hemmaplan med att passa hund och sånt när mamma varit iväg på konferens med jobbet och pappastackarn har jobbat i mängder. Då är det tur för dem att jag finns i närheten och kan rycka in - tur för mig med för den delen jag har ju fått låna bilen!

Igår blev det således en hardcore hemmatur där jag, Mimmi och Sofie (mina sjuksköterskekompisar) gick loss på en massa turistattraktioner! Först ut var Särdals Kvarn som har fantastiska tésorter, sylt, saft och annat roligt som får en att le. Sötast var retrotablettaskarna med zig zag och violpastiller. Stora plånboken följde med dit och med mig hem tog jag flädersaft, hjortronsylt och två tésorter. Min favorit var ju slut och eftersom de stängt ner butiken de tidigare hade i stan var det bara att bege sig till kvarnen för att fylla på med lite blåbär & lingon rooibos. Hjortronsylten får vila i skafferiet till ljumma sommarkvällar då den ska serveras med vaniljglass och saften likaså. Kvarnen var jättefin och ett trevligt utflyktsmål, även om den var lite avsides. Mysigt att besöka landsbygden! Därefter blev det en tur till Möllegård och Riccardos glasscafé med en liten promenad och miniguidning som fick stå för dagens minimotion. Sushimiddag var inplanerat på Umai Sushi men eftersom det var hela 30 minuter tills de öppnade bestämde vi oss för att ta en tur till Mjällby Konstmuseum som låg alldeles i närheten. Där blev det en ordentlig titt på Halmstadgruppens alster och lite skum konst. Sofies favorit är nog "rosen" som ni ser hör längst upp till höger (kärt barn har många namn, som Sofie sa!)! I övrigt verkade temat vara "skosulor som ni aldrig har sett dem förut!". Min favorit är klädhängaren längst ner till vänster. Fantastiskt. Räkan fick inte följa med till Mjällby men hade han fått det hade skosulorna nog varit hans givna favorit också, det är jag helt övertygad om!! Slutligen fick vi alla vår sushi och Sofie tyckte om sin. Måste ha varit dagens high five-moment.



Grym helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar