5.02.2012

Fab sparrissoppa - true story!

Att sparris är bland det godaste jag vet är säkert ingen hemlighet och nu när den är lite billigare så fullkomligt frossar jag i den! Denna veckan har Maxi 250g för 15kr medan Lidl har (sitt ständiga?) pris på 25kr för 500g. Ni hör ju själva, gaaalet! För att göra min fabulösa sparrissoppa behöver man varken särskilt många ingredienser eller fantasi, det är bara att göra!

FAB SPARRISSOPPA;
  • 500g. sparris
  • Ett litet blomkålshuvud
  • 5 dl. grädde
  • Salt & Peppar
  • 1 grönsaksbuljongtärning (två om man är vegetarian)
  • 1 hönsbuljongtärning
  • Tynderö "Husets Vita" & "Gårdskrydda" - kan uteslutas eller bytas ut mot diverse kryddor.
Bryt blomkålen i småbitar, skär bort den nedersta biten på sparrisen och skär i småbitar. Koka i grädden men passa så det inte kokar över (grädde stiger precis som mjölk MEN bränner inte lika lätt i bottnen som mjölk gör). I med buljong och koka en stund. När grönsakerna är mjuka, gå loss med en stavmixer riktigt ordentligt så att soppan blir slät. Smaka av med salt och peppar - akta så det inte blir för mesigt eller för salt.
Vill man så kan man såklart spara topparna av sparrisen, steka upp och servera på toppen av soppan. Eller så kan man skiva falukorv riktigt tunt och knapersteka/steka klippt bacon och toppa med, så får man lite mer protein.

Soppan räcker la till 4-5 personer som förrätt och 2-3 portioner som huvudrätt. Den är väldigt mättande men också väldigt god så man äter gärna lite mer fastän man är mätt!

Så här kunde min soppa ha sett ut om jag inte haft massa korv över den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar