11.12.2012

Världens godaste frukostmuffins!

Igår kväll blev det en sats frukostmuffins gjorda minsann! Ååååh så goda de blev! Eftersom delad kärlek är dubbel kärlek (eller matglädje) så bjuppar jag såklart på receptet! Själva grunddegen är snodd rakt av från Marianns LCHF och sen har jag gjort på mitt eget lilla vis med fyllningen. Tycker det blir godare, och matigare så!

Matmuffins
8 stycken mellanstora muffins

  • 3-4 ägg (jag tar 4st såvida de inte är extra stora)
  • 1 dl. grädde
  • 50 g. smält smör
  • 1 dl. god riven ost (köp inte äcklig ost! Livet är för kort för äcklig mat!)
  • ½ dl. kokosnötmjöl (Aman prana)
  • ½ dl. pofiber
  • 1 msk. fiberhusk
  • 1 tsk. bakpulver
  • Salt & Peppar - varierar beroende på smaksättning!
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg med grädde, salt och peppar. Smält smöret och blanda ner. Blanda de torra ingredienserna och häll i äggsmeten. Riv ost och blanda ner. Tillsätt smaksättning (t.ex. de kryddor ni vill prova) eller fyllningen. Alltså bara ner med allt och rör om! Gärna med en slickepott så att det inte kryper in och fastnar på en sked eller så. Häll sedan i muffinsform. Använd helst muffinssilikonformar på "plåt", ni vet de där som sitter ihop? Himla praktiskt och INGET fastnar! Grädda i ugn i ungefär 10-15 minuter. Är muffinsen stora så grädde dem i ~25 minuter. Jag har dock övergräddat muffins ett par gånger och de har aldrig blivit torra (tack grädde och ost!), så oroa er inte om precis antalet minuter utan håll koll så de inte bränns bara och se till att inte heller undergrädda så de inte är färdiga i mitten.

Jag har aldrig provat att frysa dem så har ingen aning ifall man kan göra det, men jag brukar göra en eller två satser och i så fall med lite olika fyllningar. De brukar gå åt inom ett par dagar så har aldrig hunnit bli gamla hos mig. Perfekta till frukost, mellanmål eller när man måste ta med sig lunch.


Fyllningsförslag;
  1. Broccoli, Bacon, Vegeta (kroatisk grönsakskrydda/torrbuljong).
    Broccolin och baconen steks i smör så det blir lite crunch i baconet, vegetan blandas i med torrvarorna.
  2. Champinjoner, Röd paprika, Purjolök, Chilikrydda.
    Finhackas och steks i smör, förutom chilin som går med torrvarorna.
  3. Soltorkade tomater och Franska örter.
    Tomaterna finhackas och allt blandas i degen på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar