11.13.2012

Världens bästa skola

Idag när en föreläsning i världssämstklass äntligen var över släpade jag och ett par klasskamrater våra uttråkade små rumpor ett par våningar ner. Där satt vi lydigt och spenderade vår tid (på ett ganska dåligt sätt) tills klockan blev fyra, och det blev dags för Karriärkaffe. Där var två personer som arbetar inom kulturen i Halmstad, men inom helt olika områden, inbjudna för att komma och berätta om sina arbeten och vägen dit. Minst sagt inspirerande! Inspirerande människor kan verkligen få igång min mojo och få mitt humör att bli fantastiskt! Och det är det som jag tror är lite av världens bästa skola. Andras inspiration, engagemang och att få höra om deras upplevelser. Kicken och adrenalinet, skrattet när någon berättar en rolig anekdot direkt ur livet och får ditt humör att gå i taket för det är SÅ BRA! Därför bjuppar jag på ett par filmer från Ted Talks. Grymma föreläsare - förmodligen några av världens bästa. Möjligtvis snäppet bättre än de jag fick lyssna på idag, även om de var hack i häl. Slösa gärna er tid på det här, ni kommer lära er ett par saker också. På ett underhållande sätt. Lovar! Det här är inte slöseri med tid, det här är världens bästa föreläsare och världens bästa skola. Gratis. Och du måste vara antingen galen eller sönderstressad småbarnsförälder med tre maskiner smutstvätt och en skrikande bebis att byta blöja på för att inte ta dig tid för det här. Men även med den ursäkten är du en gnutta galen om du väljer det före giganter som Dan Gilbert, Malcolm Gladwell och deras kompisar.


Richard St John - 8 ways to success

Dan Gilbert - The surprising science of happiness

Malcolm Gladwell - Choice, happiness and spaghetti sauce

Seth Godin - How to get your ideas to spread

ENJOY!

1 kommentar: