11.15.2012

Att köpa lycka

Det blev ytterligare en tur på stan. Idag inhandlades 3 kg prima köttfärs som - HÖR OCH HÄPNA! - maldes mitt framför ögonen på mig. Ja ni läste rätt! Lite nötfärs hade de nymalt sedan tidigare, men blandfärs fanns inte. Istället tog de några bitar kött och tryckte ner i en kvarn. WOW! Jag såg det inte först men när Mimmi sa åt mig så tittade jag dit och kunde inte släppa blicken, när jag gjorde det var det bara för att dansande vända mig om mot M och göra roliga ansiktsuttryck. Det var länge sedan jag var så hänförd kan jag säga! Ska bli så kul att nästa vecka få se hur djuren som jag äter har det på riktigt med. En minitur på Systembolaget blev det också, för att inhandla alkoholfri (såklart!) lagrad julmust. Den ska tydligen vara en smaksensation.

Fantastiskt hur småsaker kan pigga upp en. C har tjatat i flera veckor nu om sin kaffebryggare. Själv blir jag överlycklig över att få köpa ett par kilo köttfärs. Men mest lycklig blir jag över att ett par bönder klarar av att försörja sig på att sälja sitt kött direkt till konsumenter via gårdsbutik och butiken i stan, och att djuren får gå fritt utomhus större delen av året/ året om och äta sånt som de tycker är gott. Den där köttbiten är så mycket mer än bara lite malet kött. Det är en symbol för allt jag hoppas på att få stå för. En god ekonomi i Sverige där bönderna kan försörja sig själva, och där ingen stackars sojabonde i Brasilien dör av alla kemikalier han sprutar över sina grödor. Då slipper en familj kanske förlora en familjefar som istället satsar på ett annat yrke, och bönderna i Getingetrakten kan få leva på det som de är riktigt bra på. Att producera prima kött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar