11.15.2012

Lycka i ett litet papperspaket

Igår blev jag så ruskigt glad och en smula nyförälskad i den där fantastiska staden som jag bor i. Vid lunchtid begav jag mig in mot staden för att spatsera och plöja igenom second hand-butikernas julmarknader. Målet var att hitta en kyrka med belysning, klocktorn (viktigt!) samt som spelar "Stilla Natt". Jag tror de flesta förstår vad jag menar, eller hur?


En julkyrka blev det tyvärr inte, däremot hittade jag en väldigt söt julkrubba med stall samt porslinsfigurer föreställande klassikerna Jesusbarnet, Maria, Josef, Tre vise män, Fåraherde med lamm under armen, Ängel som sjunger gloria och söta djur (ko, åsna, får). Porslinsfigurer som man kan leka med är såå viktigt när det kommer till julkrubban tycker jag! Då kan man passa på att verkligen leka loss. Jag planerar nu julaktiviteter till framtida avkommor. När jag och lillasyster var små älskade vi att leka med de vise männen, bondgårdsdjuren och kamelerna som bodde under mormors julgran och ett sådant nöje vill man ju inte ta ifrån sina framtida barn, eller hur? C tyckte inte alls att den var särskilt fin, men med lite ny mossa på taket och kanske ett par stulna kameler från mormor i sinom tid ska det nog bli en alla tiders julkrubba!

Ett besök i stadens finaste lilla charkbutik blev det också. På Gudagott förfördes jag av syndigt billiga priser på köttfärs från gräsbetesdjur (99kr/kg nötfärs, 95kr/kg blandfärs, 86kr/kg fläskfärs) och otroligt saftig smörgåskassler som smälte i munnen. Ett hekto av smörgåskasslern och rostbiffen vardera fick följa med hem. Ibland säger folk att man inte känner någon skillnad på traditionellt producerade köttvaror och de som föds upp/slaktas och förädlas i fabrik. Jag vill kalla dessa personer för små tomtar med noll koll. Det ÄR verkligen skillnad! Tänk att kassler kan vara så gott, det hade jag ingen aning om. Nej, det blir nog från dessa gårdar som vi ska försöka köpa kött hädanefter. En får ju passa på när man har turen att ha kvalitén runt hörnet!
På vägen från Gudagott tog Mimmi och jag oss en svängom i de gamla kvarteren av stadskärnan och lyckades snubbla över den mysigaste lilla butiken. Det enda som följde med blev en liten fingerdocka till Sofie, föreställandes en Lama. Så söt! Tänk att man fortfarande kan upptäcka små nya pärlor i sin hemstad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar