10.17.2012

Det går ingen nöd på mig

Oj vad stressigt livet blir precis innan en semester! Matlådor att fixa med, träning på gymmet, skolprojekt i grupp och enskilt, jobba lite grann och någonstans däremellan ska man hinna planera inför sin semester och vara lite social också. C har varit en klippa och hjälpt till när jag inte riktigt har orkat bry mig om sånt som stavas hushållsarbete i alla dess former. 
Det har blivit ett par skogspromenader också. Jag kommer alltid hem frustrerad när jag och mami har vart ute och plockat trattkantareller, för de finaste svamparna hittar jag alltid precis innan hemgång/skymning. Lagom kul. Så igår lånade vi mammas bil och åkte helt enkelt ut i skogen för en liten utflykt! Frukost intogs vid vårt lilla base camp där C fick göra upp en eld, som han lagade både lunch och kokade kaffe över minsann! Till lunch hade vi tagit med hamburgare men eftersom C råkade sätta vårt teflonlock till Trangiaköket i elden (på svenska; FÖRSTÖRDE locket) så fick det bli att grilla dem över öppen eld, på en grill som han hade byggt alldeles själv av ett par blöta pinnar och ståltråd. Snyggt. Och jag fick plocka trattkantareller precis hur länge jag ville, men vid halv fyra hade jag fått nog. Sex timmar i skogen var precis vad kroppen behövde, lite lugn och ro och bara vi. Kolla in korgen jag fyllde! Stora korgen minsann, och svampen var i princip färdigrensad. Det blev 1,4 kg förvälld svamp som åkte in i frysen. Perfekt billig vintermat! Annan billig vintermat som är supernyttig och fantastiskt god är min älskade grönkål. 15 kg köpte jag av bonden Bertil i Harplinge. Kommer bli ungefär 10-12 kg färdigförvällt och klart. Kalasmat!


 

Promenad i Norre Katts park tillsammans med Soof har jag också hunnit med. Jag tittade på alla vackra träd och hon tittade på ankorna. Och så köpte jag italienska och brittiska delikatesser på den internationella matmarknaden, där jag och S lunchade.

 Och i början av veckan så överraskade C mig med en mysig pannkaksfrukost som han gjorde alldeles själv medan jag glatt sov vidare. Väldigt gott och väldigt värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar