8.16.2012

Zucchiniplättar LCHF

Just ja, jag gjorde ju zucchiniplättar i helgen med! Mamma fick lova under knivhot att "tycka om dem" men det lyckades hon visst med alldeles själv så de var ju klart över förväntan! Nu hade jag liiite för lite zucchini i vilket jag tror kan ha bidragit till att de första plättarna smakade så mycket ägg - så jag kompenserade med lite riven lök som slängdes i! Och chiliflakes. Sen var det nice! Så här gör ni!!

Zucchiniplättar 
3-4 portioner serverat med antingen räkor & creme fraiche eller kött/kyckling/lax.
  • 2 ägg
  • 1 dl. vispgrädde
  • 2 tsk. fiberhusk
  • 500 g. zucchini
  • 1-2 vitlöksklyfta (pressad) - beroende på storlek
  • ½-1 riven gul lök (blir mest mos)
  • 75 g. vällagrad ost
  • Salt och peppar
  • Chiliflakes
  • Smör till stekning
Vispa äggen och rör ner grädde och fiberhusk. Riv zucchini grovt, salta och låt vattna av i ett durkslag ca 10 min. Krama sedan ut den kvarblivande vätskan och blanda ner i äggsmeten. Släng i vitlök, kryddor, riven lök och riven ost när du ändå är på't. Blanda väl och stek i smör (man kan om man inte vill äta råa ägg som jag prova sig fram med kryddningen genom att steka små provplättar). Jag brukar klicka ut dem i panna med en matsked, det blir ganska lagom. Tänk på att smeten har en förmåga att rinna ut så de blir ganska platta och "större" än vad man först tror så klicka med lite mellanrum. Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar