2.14.2013

Alla hjärtans dag

Nu har nästan alla fröer som jag har beställt kommit hem. Ååh det ska bli så roligt! Jag har också börjat förbereda mig mentalt för odlingen med att läsa boken Grönt av Karin Eliasson. Vem kunde ana att jordförbättring och gödseltyper skulle vara intressant? Ska se om man inte kan hitta någon bok om odling och trädgård på bokmässan minsann, det är så frustrerande att behöva låna på biblioteket jämt. Jag vill ju kunna ha en bok hemma och inte känna att jag måste läsa den utan ta det som det kommer.

Idag är även en dag för kärlek och omtanke. Sånt gillar vi! När jag vaknade var diskmaskinen tömt, laddad och färdig. Värt. Jag hatar att hålla på med disken, det känns som ett slöseri med tid även om det går ganska fort. C blev ombedd att jobba extra ikväll så jag godkände detta och fick reda på var min present låg - och nu är jag ägare till en rejäl mortel från Skeppshult. Glad jag blir! Det är ju precis en sådan present som jag tycker om.

Nu börjar livet dra ihop sig och alla planer på odling är det som får mig lugn. C-uppsatsen som närmar sig med sjumilakliv gör mig nervös och alla tankar på att börja jobba PÅ RIKTIGT och bli vuxen med allt som hör till skrämmer mig. Samtidigt ser jag fram emot det. Men det är nog mest den romantiserade bilden av att vara vuxen, som att ha ett hus med en rejäl köksträdgård och små fina barn som ser ut som mig och C och springer runt i den och nallar morötter som lockar. Tänk om ingen vill ha mig? Tänk om de tycker jag är fullständigt ovärdig att arbeta med dem eller inte har tillräckliga kunskaper om ja, någonting? Tänk om de säger tack, men nej tack?

2 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot saft och bulle (och en och annan morot) i din nya trädgård i sommar! Så kan jag hjälpa dig att pilla ogräs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att ha dig på fika i min lilla trädgård också! Förhoppningsvis behöver vi inte titta på ogräset så mycket (ska odla en del grejer i pallkragar) och kan lägga tiden på att titta ut på havet istället - eller springa i och bada!

      Radera