3.07.2013

I väntans tider

Och så är februari med dåligt väder och kraftig blåst äntligen över i Halmstaden. Men vem försöker jag lura, sådana är ju alla månader här på blåstkusten?  Våren närmar sig med stormsteg och jag har börjat så tomatfrön. Om de inte kommer upp och blir små plantor vet jag inte vad jag gör.. Det ligger VÄLDIGT mycket pengar investerade i mitt lilla kolonilottsprojekt just nu och varje grupp av grönsaker måste leverera minst 1 kg vardera för att det ska börja likna ekonomisk vinst. Utom kryddorna, de kommer undan med precis allt. Tomaterna också. Men helst vill jag ha två kg tomater per sort, då hade jag mått! C brukar lite vackert påminna mig om mina svarta fingrar och nu korsar jag både dem och tårna och hoppas på det bästa! Nio sorters tomater har alltså hamnat i småkrukor och en sort inväntar april. Maj längtar jag efter något så kolossalt, då kommer förhoppningsvis staketet vara på plats och rädisorna börja ploppa upp. Fint ska det va! Även september kommer vara en fantastisk månad. Det är månaden då jag förhoppningsvis kommer börja skörda min egen grönkål. Samma grönkål som dyker upp på Maxi i december. Men vem orkar vänta till december!? Det är nog det som gör att jag vill odla allra mest. Att ha tillgång till färsk grönkål september - januari. Och solmogna tomater som är alldeles söta och spricker så fort man sätter tänderna i dem.

Har ni någonsin sett så fina konstverk? Naturen kan! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar