1.13.2013

Konsten att prioritera

Min lilla syster stötte på ett citat av en afrtikansk präst i en bok som sa  "Ni européer har alla klockor, men ni har ingen tid. Vi har inga klockor, men vi har tid." Detta ledde till att hon funderade kring begreppet att "ha tid". Är det något som man har eller något man tar sig? I absolut alla fall så skulle jag säga att tid handlar om en prioriteringsfråga. Alla har vi fått samma utgångsläge, vi har blivit tilldelade exakt samma mängd tid varje dag. Hur vi sedan väljer att förvalta den tiden, är upp till var och en. Om jag "inte har tid" så handlar det uteslutande om att jag;

1. Hellre spenderar min tid på gymmet.
2. Har ett skolarbete som måste göras klart SNART och börjar få panik.
3. Har annat för mig så som matlagning, städning eller umgås med min älskade.

Om det skulle vara så att jag har skolarbete finns inte mycket att göra åt saken. Förutom att bjuda in sig själv. Jag är ganska lättövertalad. Skulle det handla om gymmet är jag en svag karaktär och kan förmodligen lockas bort ganska lätt med, om jag inte har bestämt tid med en kompis om att träna tillsammans. Punkt tre är dock mer komplicerad. När jag lagar mat är alla alltid välkomna, har man tur får man sig en smakbit med! Städning avlastar jag gärna på andra. Men att umgås med C, det gör jag sällan under veckan så där passar jag på när tillfälle bjuds (när ingen av oss tränar, jobbar eller sover med andra ord).
Eller
4. Redan har gjort upp planer med någon annan. Men då är det ju som det är!

För mig är det viktigt att få spendera så mycket tid som möjligt med mina nära och jag fullkomligt avskyr att vara ensam. För mig känns det som ett slöseri med tiden, jag vill ju mycket hellre vara i närheten av de jag älskar. När jag var 12-15 brukade jag umgås med en väldigt fin vän, A. Ibland låg vi skavfötters i min säng och läste i timmar. Sådant umgänge är inte att förkasta. Man måste inte alltid prestera på något vis, ibland är det bara skönt att vara i varandras närhet och göra vardagliga ting ihop. Ofta försöker jag även umgås med folk på gymmet, det är härligt att jaga endorfinkickar tillsammans! Men hörrni!  
Glöm inte bort att värdera tiden ni har fått och gör något som NI anser vara meningsfullt med den. 
Det kommer aldrig någonsin att hända att någon ligger på sin dödsbädd och ångrar att de inte dammsugade mer, satt mer tid på facebook eller åt fler chipspåsar. Nej. Det vi människor oftast värdesätter är relationer, och att våga här i livet. Ut och lek! Världen är en fantastisk lekplats. Och vägra vara en passagerare på livets tåg! Tuta och kör!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar