4.23.2012

Veckans bästa dag!!

Idag var det den bästa dagen på hela veckan igen - BOXDAG! Somliga av er kallar det tydligen för måndag har jag hört... men boxdag klingar finare! Körde HÅRT och intensivt så nu skakar fingrarna en aning. För att belöna kroppen blev det en smarrig blomkålssoppa med lite vit tryffelolja ringlat på toppen och knaperstekt bacon. Lyxigt så det förslår! En annan sak som är riktigt lyxig är att ha hela frysen full av matlådor och då allra helst kålpudding i stora lass! På begäran har jag lovat att skriva ut receptet så håll till godo!


Chellis KICK-ASS kålpudding!
  • 500 - 750g. vitkål (i bitar eller strimlad vad man själv föredrar, mängden kan såklart varieras med)
  • 300 g. fläskfärs eller blandfärs (fläskfärs är godast!)
  • 1 ägg
  • 1 tsk. salt
  • 1 krm. vitpeppar
  • 1 tsk. timjan (gott att ha i lite extra färsk timjan med!)
  • 2 dl. grädde
  • 0,5 dl. fryst persilja
Hacka kålen och stek mjuk i smör (salta och peppra gärna lite lätt), låt den få lite färg. Låt sedan svalna av (och här börjar vi förbereda färsröran så kålen hinner svalna och ägget sen inte ska koagulera när kål och färs blandas samman). Blanda grädden med kryddorna och ägg, häll sedan gräddröran i köttfärsen och rör om så att det fördelas jämnt. Kryddorna fördelas jämnt i köttfärsen tack vare att de blivit blandade med vätska. Blanda ner kålen med färsröran när den svalnat och lägg i ugnsform. Grädda i ugnen ~45 min (eller ~60 min om man gör stor sats), saften från kålpuddingen är god att göra sås på!! Mycket tacksamt att frysa in, jag brukar göra femdubbel sats och frysa in massooooor! Servera gärna med svampsås, brysselkål och lite lingon. Även broccoli eller blomkålsmos är gott till.
OBS! Kålpuddingen är inte så salt så vill man ha lite mer i kan man ta liite extra men passa er för att ta för mycket! Jag brukar femdubbla receptet, då får jag ut typ tolv riktigt rejäla portioner (som fungerar naturellt eller endast med lite sås). VÄRT!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar