4.04.2013

Loppisfynd och manliga förkylningar

I går, efter en natt där jag upprepade gånger vaknat upp med min älskades ansikte fem centimeter från mitt alldeles tokhostandes, så började jag känna mig sjuk. En släng av manlig förkylning faktiskt. Eventuellt influensa. Det visste jag ju inte då, så det blev en liten second hand-trip. Ett par butiker betades av i rask takt. På Emmaus fanns det Almdudler-glas. Himla fina, men Almdudler finns ju inte ens att få tag på här och det är ju inte riktigt lika kul om man inte kan dricka rätt ur dem. Som att dricka juice ur coca-colaglas. En allmogemålad smiskslev hittade jag också. Sånt som man i Kroatien kallar cucaritsa, typ. Förmodligen stavas det helt annorlunda. Det uttalas kuucharitsa. En prick likadan oljelampa som den Mimmi har hängandes i sitt vardagsrum hittade jag för ynka 85 pix dessutom. Det fick bli dagens Jag-Älskar-Dig-present till C. Och så åkte vi ifrån Emmaus och mot Amnesty, där jag fyndade lysrörsarmatur med två fungerande lysrör i (och tillhörande sladd) för en hundring blankt. Bästa fynder! Sedan slog den manliga förkylningen till med full kraft.


Den här dagen var jag ju redan rätt så sjuk, vilket jag valde att ignorera än en gång med Mimmi (är hon smittad så har hon redan blivit det liksom) - food-trip i härligt vårväder! Tunga artilleriet. Sushi, te-inköp på Lilla Kvarn i Haverdal, italiensk glass i Möllegård. Ni hör, fantastisk dag. Sedan ringde C och hälsade att han kanske har influensa och att i så fall kanske det var vad jag hade också. Kroppen var seg och öm hela dagen och blev bara värre för varje timme så runt fem kändes det lagom att åka hem, handla lite potatisjord på Maxi och kirra middag. Yeah! Torskrygg med sparrispotatis och sparris. Det var så himla himla gott! Salt och peppar så klart med. Mer avancerat behöver det ju faktiskt inte vara ibland om man har riktigt bra råvaror. Och så har jag satt upp lysrören under fönstrena i vardagsrummet så klart, och fixat med massa folie. Jag har en tanke om att ljuset kommer reflekteras och studsa runt massor. Vet inte än om det funkar, men folie är billigare än ett växthus så det är helt klart värt ett försök. Önska mig och mina 94 tomatplantor lycka till!!


2 kommentarer:

  1. Åh nej är de bara 94st nu? Snyggt växthus iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 94 indeed, men 8 frön kvar av en sort som ska planteras i april. Så snart åker de också i jorden! Och då! DÅ! Jag får nog köpa ett lysrör till...

      Radera