4.10.2013

Munnen talar vad hjärtat är fullt av


Så vad vill du fylla ditt liv med? Idag sitter jag på skolans bibliotek och lägger sista handen vid ett skolarbete som har släpat efter sedan i höstas, men som jag inte kunnat uppbåda energi till att slutföra. Energi har jag haft. I massor. Bara inte till den här saken, för det var så fruktansvärt tråkigt! Det hade du också tyckt om du varit tvungen att skriva tre unika arbeten om olika konsthallar. Tror jag. Jag tycker det i alla fall och utifrån mitt perspektiv är det svårt att se att någon skulle finna nöje i det, även om det säkerligen finns någon som gör det.

Tomater fyller jag mitt liv med. Mängder av tomater! Och vandring. Jag längtar så tills jag och C kan bege oss ut i skog och natur för att "prov-hajka" med vårt nya tält. Gärna nära en sjö. Och så längtar jag efter långa vandringar i sommar, för att värma upp vandringskängorna. Bli av med lite spring i benen. Långa kvällar med fina vänner, gott vin och kött som fräser och hoppar på grillen. Även om köttet sällan just hoppar och fräser kanske. Jag längtar tills några av mina allra finaste vänner som pluggar på annan ort kommer hem över sommaren och kan ses för kloka samtal och delade måltider. Men också tills jag är färdig med min C-uppsats och hinner umgås med alla de fina vännerna som jag har här på plats varje dag. Ligga på stranden och koppla av. Ta en löptur på kvällen eller morgonen när det fortfarande är svalt. Gå på bröllop så klart. Göra midsommarkrans. Segla med Elida. Hänga på kolonilotten och påta i min egen lilla trädgårdsplätt. Kanske åka till det Heliga Landet. Eller Kroatien. Det hade vart fint.

Och så längtar jag efter att Gud ska hjälpa mig förstå vad jag ska göra av just mitt liv. Vad som är den grymma planen för mig. Är det kanske att göra vår värld lite bättre genom att hjälpa människor att försörja sig på sina småföretag och servera sina gäster riktigt grymma upplevelser (som är bra för naturen så klart!)?

Vad längtar du efter? Allra allra mest, det där som du knappast vågar uttala högt. Tänk på det och jobba för att nå dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar