5.01.2013

Den där tiden på året när halva Sverige blir amatörpyromaner



Mannen jobbade bestämt kväll men valborgsfirande blev det likt förbaskat. Jag lyckades bjuda in mig själv till Mimmi på grillad lax som åtnjöts i sällskap av bakpotatis och räkröra. SMAAAARR! En flaska rött gick också åt. Kände oss som ena riktiga män som skötte grillen. Eller kanske mest för att jag respekterade elden så illa att tändvätska fylldes på både en och två gånger. Men laxen lyckades till slut få den rätta rökiga smaken så det blev ju liksom bra ändå kan jag tycka. Mimmis sämre hälft fick göra sallad. Det är vad jag kallar ett jämlikt förhållande!
Efter mat blev det promenad ner på stan precis i tid för att hinna se när kanotklubben tände på stora brasan mitt ute i Nissan. Sprakade härligt, och rykte alldeles förfärligt. Men snygg uppvisning!

Kvällens bästa kan ändå vara när Maja skulle berätta om sin dag ute i skogen, hon jobbar som lärare och igår skulle hon på skolans friluftsdag förklara för nysvenskar vad Valborg egentligen handlar om;
"- Jo, förr brukade man föra en massa väsen och tända eldar för att skrämma iväg häxor. Men nu tror vi ju inte på häxor längre.
- Men ni tror på VÅR? (somalisk student)"

Det kan nog inte vara helt lätt att komma till Sverige från ett varmt land alla gånger. Stackars M's nysvenska elever haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar